maanantai 5. syyskuuta 2011

Mitä tietoa yritys haluaa turvata?

Kirjoitin keväällä opiskelutyönä referaatin Jesse Soininen & kumpp. kirjasta Yhteisöllinen media osana yrityksen arkea. Kirjassa sanotaan, kuinka yrityksen täytyy luopua viestinnän ja markkinoinnin yksipuolisesta hallinnasta ja antaa asiakkaille tilaa ja mahdollisuus avoimeen keskusteluun ja mielipiteisiin. Yrityksen tärkein tehtävä on tällöin kuunnella asiakasta aidosti, olla mukana kommentoimassa ja ottaa nöyrästi vastaan vinkit ja kehittämisehdotukset, olla siis aidosti asiakaslähtöinen.

Suurin sosiaalisen median tietoturvariski taitaakin olla yritysjohdon viestinnän hallinnasta luopuminen.Valitettavan usein yrityksellä on halu pitäytyä perinteisissä markkinointisuunnitelmissa, vaikka se on satsannut kotisivujen ja Facebook- sivuston perustamiseen. Uusia välineitä käytetään vain paperimedioissa mainostettujen kampanjoiden toistajana.

Uskoisin, että takana on myös osaamattomuutta ja pelkoa esim. siitä, kuinka hallita yhteisöllisen median keskusteluja. Ilman muuta on selvää, ettei työtehokkuutta vaativa yritys voi sallia työntekijöiden puuhastelevan Facebookissa omiaan, mutta uusien välineiden myötä yrityksen tulisi luoda myös uudet toimintatavat, jotka hyödyttäisivät välineisiin satsatut rahat.

Menestyneet yritykset ovat ottaneet mukaan yhteisölliseen mediaan koko organisaation ja luoneet samalla yhteiset käytänteet. Kuka tahansa toimitusjohtajasta alimpaan työntekijään voi vastata asiakkaiden kysymyksiin, ja henkilöstö voi myös nopeasti tiedottaa toisilleen esim. jostain ongelmasta. Tähän avoimuuteen on monilla yrityksillä vielä pitkä matka.

Tulee mieleen markkinoinnin opettajan tarina, kuinka hänen kouluunsa oli lukioaikana ilmestynyt ensimmäinen tietokone. Sitä sai käydä katsomassa, mutta siihen ei saanut koskea.
Nyt näpit ovat liimattuina tietokoneeseen niin työ- kuin vapaa- aikana.

Milloin yritykset ovat valmiita hyväksymään sosiaalisen median välineiden tuoman vuorovaikutteisuuden osaksi normaali arkea?

Kouvolalaiset yrittäjät kuulevat sosiaalisen median tietoturva- asioista enemmän tänään illalla ja Kotkalaiset huomenna. Mukaan mahtuu vielä, ilmoittaudu outi.pekkanen@kinno.fi

Hyvää Yrittäjänpäivää!

Opiskelija Jaana O

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti