tiistai 23. elokuuta 2011

Koulutuksen tuloksia

Tänään on vihdoin se päivä, kun blogin kirjoittaminen siirtyy ajatuksistani ”paperille”. Vuosi sitten hurahdin sosiaalisen median pyörteisiin. Opintovapaani vuoksi liityin ensin Facebookiin "ihan vaan huvikseni". Jossainhan sitä oli koettava yhteisöllisyyttä viettäessäni päiviä yksin kotona etätehtäviä puurtaen.
Kevät meni koulun penkillä yritystoimintaa ja markkinointia kerraten. Koska liiketalouden perusteita on tullut käytyä muutamaan kertaan lävitse kahdenkymmenen vuoden aikana erikoiskaupan alalla, tunnilla ehdin muutamaan kertaan vilkaista Facebookia, ja ajatukset siivittivät yhdistämään asioita. Siitä alkoi innostukseni perehtyä sosiaaliseen mediaan yritysten toiminnan kehittämiseksi.

Hain keväällä rohkeasti harjoittelupaikkaa ”norsunluutornista". Pääsin mukaan suunnittelemaan seudun kehittämisyhtiö Cursorin sosiaalisen median strategiaa.
Ensimmäisen viikon työtehtävä oli surffata Internetissä etsien sosiaalisen median verkostoja ja hyviä malleja yritysten toimimisesta somessa. Liityin myös jokaiseen mahdolliseen sosiaalisen median välineeseen kuuntelemaan yhteisöjä. ”Hurraa, mainio työpaikka, sen kun netissä surffailee” ajattelin ensin, mutta jo kahden päivän jälkeen sain kunnon some- ähkyn. Määräämättömästi tietoa, mutta mikä on relevanttia oppimisen kannalta…ja varsinkin mikä ei. Eipä muuten tullut enää kotona roikuttua Facebookissa.

Kesällä alkoivat nämä sosiaalisen median koulutukset, joista varsinkin viimekertainen some ja markkinointi oli varsin hyödyllinen. Yhteisöllisyys alkoi näkyä myös osallistujien kesken, vuorovaikutusta syntyi mukavasti ja keskustelua sovittiin jatkettavaksi Bublaa- pallossa.

Tämän illan koulutus käsittelee kohderyhmämarkkinointia ja hakukoneoptimointia. Odotan saavani käytännön neuvoja, koska nyt puhutaan siitä kuinka sosiaalisen median avulla yritys voi oikeasti näkyä paremmin verkossa.Toivottavasti meitä on monta mukana tällä kertaa.

Tässä vielä muutama kirjavinkki, joista olen itse saanut hyödyllistä tietoa sosiaalisen median hyödyistä ja pelisäännöistä.
Soininen etc. Yhteisöllinen media osana yrityksen arkea. 2010. Teemu Korpi: Älä keskeytä! Markkinointia sosiaalisessa mediassa. 2010. Anja Alasilta. Blogi tulee töihin. 2009.

Tavataan koulutuksissa!
Terveisin Jaana O

1 kommentti:

  1. Hyvä Jaana, blogineitsyys on nyt menetetty :)

    Kaikille muillekin tiedoksi, että myös jatkossa saamme toivottavasti nauttia Jaanan hengentuotoksista. Mieluusti otan vastaan myös muiden henkilöiden kirjoituksia tähän blogiin, tarkoituksena kun ei ole kuitenkaan oma yksinpuheluni.

    Outi

    VastaaPoista